Kanban z čistého nebe

Trochu nečekaně jsem dostal na stávajícím projektu na starost nový, teprve vznikající tým. A že prý (nařízeno shora) jedeme Kanbanem. Inu, proč ne. Akorát že o něm nic nevím. Takže jsem se pustil do studia, protože něčemu nerozumět, to pro mne není příjemný stav.

Pročetl jsem několik internetových článků, z nichž bych vypíchnul:

Dále, protože jsem nelítostný čtenář, jsem zakoupil knihu. Vybral jsem si titul Kanban :-) od Davida J. Andersona, což je jeden z prvních early adopters Kanbanu v SW vývoji, takže jistě člověk povolaný.

Knížku mám zatím rozečtenou, tak se o ní nebudu předčasně rozepisovat. Ale když už jsem ji zmínil, ocituju z ní principy, na kterých Kanban stojí. Principy samotné jsou vysvětleny ve výše uvedeném článku Introduction to Kanban a jelikož k nim zatím nemám z vlastní zkušenosti co podotknout, skromně pomlčím. Tak tedy:

  1. Vizualizuj workflow.
  2. Limituj rozdělanou práci (work-in-progress).
  3. Měř a spravuj flow.
  4. Udělej procesní politiky explicitní.
  5. Používej modely pro rozpoznání příležitosti ke zlepšení.

Poslední věc, kterou bych zmínil (jako výchozí stanovisko), je nástrojová podpora, kterou máme k dispozici. Jako issue tracking nástroj používáme JIRu, do které máme plugin GreenHopper pro agilní projekt management, který umí mmj. i Kanban.

Zatím jsem si s JIRou dosti hrál, abych vyzkoušel možnosti, které nabízí a prozatím můžu říct, že pro Kanban má dobrou podporu. Jenom není úplně jednoduché to nějak nastavit. Respektive, nastavení je triviální, ale vzhledem k jednoduchosti Kanbanu je potřeba celý proces vymyslet — Kanban vás v tomto nijak nenavede — a to jednoduché být nemusí.