Cesta samuraje, rok čtvrtý

Normálně by se řeklo, že SoftWare Samuraj slaví čtvrté narozeniny. Ale tentokrát to na žádnou velkou oslavu není — z hlediska blogování to bylo velmi slabý. A důvody jsou dost podobné jako vloni.

Maratony

Z volného času mi nejvíc ukrojilo běhání. Vloni jsem běžel dva maratony, letos také dva a jeden až dva mě ještě čekají. Myslím, že trénování na maraton (a maraton samotný) je výborná analogie k softwarovým projektům.

Třeba, že je to tvrdá dřina. Že je nesmysl sprintovat hned na začátku. Že zvítězí (či dokončí) ten, kdo má strategii. Že pokud je commitment, tak je nesrovnatelně větší šance na úspěch. A hlavně, maratony (a projekty) se “běhají hlavou”.

Distribuovaný projekt

Pracovně jsem absolvoval velmi náročný projekt a jeho začátek se kreje s koncem mého psaní. Projekt byl sice krátký (od listopadu do května), ale za to vyčerpávající — je to první projekt v mé kariéře, kdy si musím vzít dovolenou, abych si odpočinul.

Proč vyčerpávající? V první řadě, to byl distribuovaný projekt. A nejen distribuovaný, ale vskutku globální — zákazník byl v Urugayi, project management ve Francii a (menší) půlka implementačního týmu v Praze a druhá půlka na Filipínách. Sice je to fráze, ale na tomhle projektu to platilo beze zbytku — communication is the key.

Druhým stěžejním důvodem byla relativní juniorita týmu. To nebyl problém z technického hlediska — technické problémy jsou ty jednodušší k řešení. Problém byl, že se nepodařilo vytvořit silnou týmovou kulturu. Samozřejmě, tohle jde z větší části za mnou, za team leaderem, a vidím to jako své selhání. Už několik měsíců jsem tak ve stadiu analýzi, proč k tomu došlo a co jsem mohl udělat jinak, nebo lépe. Hodně mi v tom pomáhá výborná kniha Coaching Agile Teams.

Na druhou stranu, když team nechce dát commitment, tak s tím nic nenaděláte a můžete se snažit, jak chcete. A je to potom náročnější pro project managera, team leadera a další, protože team na ně přesouvá zodpovědnost. A na tomhle projektu to bylo náročné velmi.

Ale nechci si stěžovat, projekt považuji za úspěšný — dodali jsme v čas, v budgetu, v rozumně dobré kvalitě a hlavně, zákazník je spokojený a chce s námi dělat další projekt.

Závazek

Již dvakrát jsem v tomto článku zmínil termín commitment. Ano, momentálně ho považuji za klíčový nástroj, který odděluje úspěšné od neúspěšného. A protože bych zase chtěl začít pravidelně psát, tady je můj závazek:

  • Napsat alespoň jeden článek měsíčně.

Související články